widok od strony południowo-wschodniej
Budowa:
ukończona w 1933 r.
Dworzec Warszawa Zachodnia (początkowo pod nazwą Warszawa Czyste) został zbudowany w ramach przebudowy warszawskiego węzła kolejowego prowadzonej przez cały okres międzywojenny.
Z założenia był dworcem początkowym dla pociągów jadących z Warszawy na wschód, analogicznie dla dworca Warszawa Wschodnia będącym dworcem początkowym dla pociągów jadących na zachód i południe - w obydwu przypadkach pociągi ruszające z tych dworców przejeżdzały przez dworzec Warszawa Główna przy Al. Jerozolimskich.
Dworzec składał się m.in. z pięciu peronów połączonych podziemnym tunelem z wyjściami pod niewielkimi wiatami znajdującymi się w środkowej części peronów, tymczasowym pawilonem przy wejściu do tunelu od strony ul. Kopińskiej, budynku ekspedycji połączonego tunelem z wieżami wind towarowych na peronach, budynku nastawni.
Zniszczony:
Uszkodzony we wrześniu 1939.
Ponownie zniszczony na w końcu 1944 lub na samym początku 1945.
Zniszczone zostały m.in. wiaty na peronach, pawilon wejściowy przy wejsciu do tunelu prowadzącego na perony.
Po 1945:
odbudowany dworzec otrzymał dodatkowy peron po stronie południowej dla obsługi ruchu podmiejskiego, krótki peron dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej (przedwojenna EKD) oraz nowy pawilon dworcowy z kasami zlokalizowany po północnej stronie peronów, przy ul. Tunelowej.
W okresie 2012-2013 zlikwidowano wieże z widami towarowymi.
W grudniu 2015 oddano do użytku nowy hall kasowy od strony Al. Jerozolimskich.
Obecnie:
w grudniu 2020 rozpoczęła się gruntowna modernizacja dworca, w czasie której zbudowano od nowa perony, likwidując przedwojenne perony.