Wizualizacja w kolorze według stanu z 1938:
autor: Piotr Kilanowski |
Od Autora rysunku:
Jednym z bardziej interesujących budynków przedwojennej Warszawy jest niewątpliwie gmach pod adresem 124/128 przy ulicy Marszałkowskiej, szerzej znany jako "Rossija". Do dziś dnia nie zachowało się ani nie powstało żadne opracowanie traktujące o tym budynku w kolorze.
Moją przewodnią intencją było zatem stworzenie takiego właśnie opracowania w możliwie wierny i bliski nie istniejącemu już oryginałowi sposób. Do opracowań bez których wykonanie takiej pracy nie było by w ogóle możliwe na pewno należy zaliczyć "Przegląd Techniczny" - egzemplarz z 1901r, na którego łamach znalazł się wzbogacony w dośc dokładną dukumentację techniczną (rzuty, fotografie) bardzo obszerny opis porealizacyjny budynku. Analiza rzutów i detalu pozwoliła mi stworzyć bardzo wierny i bardzo dokładny podrys odręczny budynku. Pozwoliła też precyzyjnie rozmieścić wszystkie elementy charakterystyczne i detale oraz określić skalę i układ najbliższych sąsiadów głównego tematu. "Przegląd Techniczny" zawierał równierz bardzo dokładny opis kolorystyki gmachu oraz nazewnictwa materiałów użytych do jego wykończenia. Dzięki tak dokładnym danym wystarczyło sprawdzić we współczesnych składach budowlanych konkretne symbole by uzyskać rzeczywistą kolorystykę gmachu.
Analizy te znalazły potwierdzenie w pokrywających się zeznaniach żyjących świadków przedwojennego wyglądu budynku. Szczególnie przydatne okazały się tu wspomnienia Pani Barbary Kwiek Hojarczyk (88-letniej żony słynnego polskiego inżyniera odpowiedzialnego m.in. za przesuwanie kościoła w Al. Solidarności czy Pałacu Lubomirskich) oraz dośc dokładny opis przedwojennego wyglądu gmachu jakiego udzielił doktor Henryk Dąbrowski z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Dane uzyskane z opisu i zeznań żyjących świadków dodatkowo pokryły się z kilkoma zachowanymi pocztówkami z tamtej epoki utwierdzając mnie w przekonaniu o ich autentyczności.
Kolorystykę przedstawionych pojazdów, Auburna Speedster 851, ciężarówki Forda, limuzyny Duesenberga i brązowego Blackhawka oparłem na zachowanych do dziś w muzeum motoryzacji w Nowym Jorku oryginalnych rysunkach projektowych. Zgodnie z zachowaną dokumentacją fotograficzną można stwierdzić, iż pojazdy tego typu były już częstym widokiem na ulicach warszawskich drugiej połowy lat trzydziestych. Kolor widocznego na środku pracy tramwaju udało się odwzorować na podstawie zachowanej dokumentacji fotograficznej, w tym w znacznej mierze dzięki istniejącym kolorowym fotografiom z początku lat 40tych. Sam tramwaj wzorowałem na używanych w tamtych czasach w Warszawie wagonach doczepnych serii "P14" i silnikowych serii "F".
Jedynym elementem niezgodnym z oryginalnym wyglądem ulicy w 1938r są kamienne wazy wieńczące kolejny za "Rossiją" dom - Kamienicę Jankowskiego. W oryginale zostały one zdemontowane na początku 1937r, w trakcie budowy nowego budynku PKO na rogu z ulicą Świętokrzyską.