Zachowany fragment bruku i toru tramwajowego:
kwiecień 2006 źródło: zdjęcie - Paweł i Marcin Padzik |
W trakcie remontu ulicy w 2005 zastąpiono przedwojenny bruk nową nawierzchnią asfaltową. Jedynie przed kamienicą nr 5, dzięki interwencji Zespołu Opiekunów Kulturowego Dziedzictwa Warszawy "ZOK" oraz mieszkańców kamienicy, zachowano fragment historycznego bruku wraz z torem tramwajowym.
Tor położono razem z tymczasową zajezdnią "Solec", zlokalizowaną pod wiaduktem prowadzącym do mostu Poniatowskiego. Obie inwestycje oddano do użytku 22 VII 1946 dla obsługi tramwajów jadących Książęcą, Ludną i Solcem, a potem - Nowym Światem i mostem Poniatowskiego na Pragę. Zajezdnia "pod mostem" składała się z trzech torów zlokalizowanych pod wiaduktem, oraz toru odstawczegowzdłuż wiaduktu, niezbędnego do zawracania wozów liniowych.
Przed wojną tory tramwajowe biegły dalej Solcem i potem Dobrą do mostu Kierbedzia, nie zostały one jednak odbudowane, być może w związku z planami "deglomeracji" Powiśla - zmiany kwartałów zabudowy w parki i puste "przestrzenie zielone".
Zajezdnia była używana do 1960, kiedy to zlikwidowano kursowanie tramwajów na tej trasie.
Zdjęcie z 1948:
1948 źródło: Tygodnik "Stolica" |
Schemat zajezdni pod wiaduktem mostu Poniatowskiego:
źródło: "Warszawskie tramwaje elektryczne 1908-1998", pr. zbiorowa (tom II) autor: Dariusz Walczak |