Pierwotny wygląd budynków:
![]() |
koniec XVIII w. (?) źródło: "Synagoga na Tłomackiem" |
Od lewej widoczny podłużny piętrowy budynek (sprzed 1783) oraz trzyosiowa elewacja Domu "Pod Orłem Białym".
Oficyna po podwyższeniu o jedno piętro:
![]() |
około 1880 źródło: "Synagoga na Tłomackiem" |
Niestety nie wiem czy widoczny dwupiętrowy budynek powstał w wyniku nadbudowy oficyny o jedno piętro, czy też powstał na miejscu rozebranej oficyny.
Widok po przebudowie:
![]() |
1940 źródło: Referat Gabarytów |
Po 1909 zespół budynków uległ przebudowie - Dom "Pod Orłem Białym" i skrzydło od strony Wielkiej Synagogi zostały podwyższone o dwa piętra.
Jeden z trzech projektów elewacji od strony przedłużenia ulicy Leszno:
![]() |
około 1785 |
Początkowo budynek miał być obiektem jednopiętrowym (jak całość założenia Tłomackie), posiadającym trzy ryzality od strony wjazdu na plac: dwa skrajne jednoosiowe oraz srodkowy trzyosiowy .
Na rysunku widoczny jest jeden z trzech projektów (nie wiadomo dokładnie, który został ostatecznie zrealizowany) podwyższenia Domu "Pod Orłem Białym" o jedno piętro i dobudowy dwuosiowego fragmentu od strony Leszna.
Po lewej stronie dobrze widoczna rzeźba orła - od którego budynek wziął swoją nazwę.
Fragment elewacji na wprost wylotu ul. Przejazd:
![]() |
przed 1911 źródło: Ze zbiorów Pawła Stala |
Elewacja po przebudowie prawdopodobnie w II połowie XIX w. Widoczny zmieniony układ okien - widoczna część to boczny ryzalit (pierwotnie jednoosiowy) oraz część budynku wysunięta w kierunku ul. Leszno.
Ta sama elewacja po nadbudowie:
![]() |
1940 źródło: Referat Gabarytów |
Widoczny na poprzednim zdjęciu budynek został nadbudowany o dwa piętra po 1909.
Układ osi budynku wskazuje że przedwojenna kamienica była przebudowanym i nadbudowanym Domem "Pod Orłem Białym".
Patrząc od strony placu Tłomackie kamienica posiada następujący układ: dwuosiowy ryzalit (w miejsce szerokiego jednosiowego ryzalitu), trzy osie okien, dalej trójosiowy ryzalit (z wjazdem na podwórze), trzy osie okien i ponownie dwuosiowy ryzalit (także przebudowany z jednoosiowego), trzy osiowy segment, prawdopodobnie przebudowany z dwuosiowego segmentu wysuniętego w kierunku ulicy Leszno.