OBIEKT ISTNIEJE
FOT:
Budowa:
1925.
Przebudowa:
Kamienica przetrwała wojnę w stosunkowo dobrym stanie, co widać na zdjęciach lotniczych z 1945 roku - straciła jedynie piąte piętro nakryte mansardowym dachem. Na zdjęciach z 1948 roku widoczne są właściwie wszystkie detale zdobień elewacji.
W związku z budową osiedla Mariensztat kamienica, kolidująca z wizją architektoniczną oprawy trasy W-Z, została obniżona do wysokości trzech pięter – przy czym najwyższa kondygnacja schowana jest pod spadzistym dachem. Zamurowano okna fasady od strony ulicy Źródłowej i dostawiono w tym miejscu nowy budynek, przesuwając bieg ulicy Źródłowej o kilkadziesiąt metrów na północ. Przebudowana kamienica została pozbawiona balkonów i wszystkich ozdób. Dokonano też przebudowy prawej części budynku (patrząc od strony Rynku Mariensztackiego), tworząc fikcyjny podział na dwie kamieniczki – łączyło się to ze zmniejszeniem liczby osi w prawej części budynku z 4 na 3, a tym samym w całym budynku z 9 na 8, mimo zachowania pierwotnej szerokości. Zachowane zostały także częściowo pierwotne wysokości kondygnacji, z charakterystycznymi wysokimi oknami przyziemia, oraz utrzymano jedną klatkę schodową mimo fikcyjnego podziału na dwa budynki (cały budynek otrzymał po wybudowaniu osiedla Mariensztat nowy adres Krzywopoboczna 1). Przebudowa ta zaczęła się najwcześniej w marcu 1949 roku, sądząc po zdjęciach z budowy osiedla trasy, i została upamiętniona tablicą wiszącą wewnątrz budynku, na klatce schodowej.