OBIEKT NIE ISTNIEJE
FOT:
Architekt:
Stanisław Kierbedź.
Budowa:
1859-64.
Konkretne plany budowy mostu pojawiły się już w latach 40-tych XIX w. W latach 1844-46 zrealizowano pierwszy etap budowy -wiadukt Pancera mający połączyć plac Zamkowy z nowym mostem. Niestety budowa mostu została zaniechana.
Most został zbudowany z inicjatywy Towarzystwa Rosyjskiej Kolei Żelaznej, w planach jako kolejowy dla linii mającej połączyć dworzec Petersburski (ob. Wileński) z Wiedeńskim (na rogu al. Jerozolimskich i Marszałkowskiej). W trakcie budowy uznano pomysł przeprowadzenia kolei przez miasto za chybiony i most ukończono jako drogowy.
Most Kierbedzia był pierwszym stałym mostem na Wiśle - wcześniej ruch odbywał się po moście łyżwowym pomiędzy ulicami Bednarską a Szeroką.
Towarzystwo Kolei nie zrezygnowało z projektu połączenia dworców i po otrzymaniu koncesji uruchomiło w 1866 tramwaj konny, obsługujący głównie ruch towarowy.
Na cześć cara most otrzymał oficjalną nazwę "most Aleksandryjski".
Zniszczony:
w sierpniu 1915 wycofujący się z Warszawy Rosjanie wysadzili dwa środkowe przęsła mostu.
Po wkroczeniu do Warszawy Niemcy zbudowali tymczasowy, drewniany most nazwany, od nazwiska mianowanego gubernatorem Polski, mostem generała Beselera.
Odbudowa:
w 1915 odbudowano wysadzone przęsła - zamiast dotychczasowej kratownicy pas górny otrzymał kształt paraboliczny. Otwarcie mostu nastąpiło 27 stycznia 1916 r.
Zniszczony:
w 1944 wycofujący się z Warszawy Niemcy wysadzili cztery wewnętrzne przęsła, pozostawiając po jednym przy każdym brzegu.
Obecnie: na filarach mostu jest zbudowany most Śląsko-Dąbrowski.